Moved to / Is verhuisd naar


Waarom dat zo is, verneem je hier


vrijdag 8 april 2011

Voor Amélie Nothomb

Speciaal voor Amelie
Maakte ik een olieverfstudie. 

Ergens las ik in een interview met haar, 
dat ze verzot is op rot fruit… ècht waar.

Dus schilderde ik deze twee dan maar.





°°°



Even terzijde wat achtergrondinformatie, over de schrijfster zelf :




- Amélie Nothomb -



Ik lees haar graag als tussendoortje. Haar boeken zijn fantasierijk, bizar en grappig, ze lezen als een trein en zijn nagenoeg nooit dikker dan 150 blz.
Als dochter van een ambassadeur bracht Nothomb haar jeugd achtereenvolgens door in Japan, China, de Verenigde staten, Laos, Birma en Bangladesh.
De constant veranderende omgevingen uit haar kinderjaren drukten hun stempel op Nothomb en haar werk.
Men zou kunnen spreken van een soort vervreemding, die in haar romans doorklinkt. Haar verhalen zijn vaak kort en fantasievol en lijken op sprookjes, maar dan met een duistere en ironische ondertoon. 
Haar stijl, woordkeuze, onderwerpkeuze en voortdurende zelfspot zijn haar handelsmerken. 
Nog nooit van haar gehoord?
Dan geef ik je hier een handvol titels die uit haar pen vloeiden. Beslist eens van proeven.



Hygiène de l'assassin (Hygiëne van de moordenaar), roman, Albin Michel, 1992
Le Sabotage amoureux (Vuurwerk en ventilators), roman, Albin Michel, 1993
Légende un peu chinoise (Menslievende verhalen zijn altijd oneerlijk), verhaal, Longue Vue, 1993
Les Catilinaires (Filippica's), roman, Albin Michel, 1995
Péplum (Peplos), roman, Albin Michel, 1996
Attentat (Aanslag op de goede smaak), roman, Albin Michel, 1997
Mercure (De spiegel van Mercurius), roman, Albin Michel, 1998
Stupeur et tremblements (Met angst en beven), roman, Albin Michel, 1999 (Grand Prix du roman de l'Académie française)
Métaphysique des tubes (Gods ingewanden), roman, Albin Michel, 2000
Cosmétique de l'ennemi (Cosmetica van de vijand), roman, Albin Michel, 2001
Robert des noms propres (Plectrude), Albin Michel, 2002
Antéchrista (Antichrista), Albin Michel, 2003
Biographie de la faim (De hongerheldin), roman, Albin Michel, 2004
Acide sulfurique (Zwavelzuur), roman, Albin Michel, 2005


Omdat ik zelf deze laatste vijf boeken nog niet gelezen heb, ging ik even in de recensies snuisteren.
Als u wilt mag u met me meelezen.

Veel plezier... 
ook HIER 


Journal d’Hirondelle (Dagboek van Zwaluw), roman, Albin Michel, 2006
Ni D'Eve Ni D'Adam (De verloofde van Sado), roman, Albin Michel, 2007
Le Fait du Prince (Champagne!), roman, Albin Michel, 2008
Le Voyage d'Hiver (De winterreis), roman, Albin Michel, 2009.
Une Forme de vie (Een vorm van leven), roman, Albin Michel, 2010.